Hei! Jeg heter Marianne, og jobber på 5. trinn ved Tynset barneskole.
Dette er mitt levende "arkiv", så nye opplegg og ideer vil bli lagt til etter hvert.
Lykke til!
Inkluderer fagene
matte og engelsk
Desimaltall
Negative tall
Verb
Adverb
Snart finner de ut at det skal stå MUSIKK. Neste løsningsord finnes ved musikkrom...
Koder skal knekkes og ledetråder til løsningsord skal løses...
https://undervisningsbyen.no/product/natursti/
Her er oppgavene spilt inn som små filmer på YouTube. Linken fra YouTube kommer frem med en gang de scanner QR-koden. Kjempepopulær måte å jobbe med oppgaver på.
Blue Bot og Bee Bot er fantastiske roboter som elevene lett (?) manøvrerer til riktig mål. Her har vi ulike engelske begreper fra London med oppgavekort til. Elevene må tenke igjennom hvordan de skal kode roboten for å nå frem til riktig sted.
Memory kan brukes til så mangt! Her øver vi på ord om forskjellige hustyper.
Å "smashe" kort som gir riktig svar på oppgaver er sååå mye morsommere enn å skrive svar i boka.
Bingo er veldig fint til å lære inn nye ord. Her jobbet vi med boka/sangen: "There Was an Old Lady Who Swallowed a Fly".
Det er utrolig lærerikt (og faktisk ganske moro) å sette sammen enkeltord til setninger.
Man skriver ord, begreper, regnestykker etc på ispinner. Pinnene står i kopper. Elevene trekker pinne etter tur, og beholder pinnen ved riktig svar. En pinne står det KABOOM på. Da mister eleven alle pinnene sine! 😱
Klypekort kan like så godt brukes til å løse matteoppgaver som for eksempel å finne riktige artikler i norsk/engelsk...
Domino: bilde mot ord, regnestykker mot svar, brøk mot desimaler, ordklasser.... You name it! 🤩
Det er mange ting som kan pares: 10'er-venner, desimaler til hel, dl til liter, g til kg osv.
Hentediktat er alltid populært. Man må gå/løpe bort til ordkort som eleven må memorere til han eller hun kommer tilbake til der hvor de skal skrive ned ordene. Cred for bildet: Skrivesenteret
Loop er som en ordstafett i klassen: Stafetten går rundt med disse setningene: "Jeg har..... " "Hvem har....?" Til slutt blir det første ordet etterspurt og ringen er sluttet.
Her har elevene faktisk laget en loop selv.
Spillet er sånn: Kopier opp kort med ord eller oppgaver elevene skal øve på. En etter en trekker et kort de skal løse oppgave fra. Greier de oppgaven får de trekke kortet opp fra bordet. Om det ligger en "candy" under kortet, får de kortet, om det ligger en "spider" der, får de ikke kortet. Edderkoppen blir da lagt på toppen av kortet. (Ev. kan de være under slik at andre spillere må huske at det ligger en edderkopp der. Sjekk: MES English for ferdig spill.
https://www.instagram.com/laerer_marianne