Har du som meg, sett 71 grader Nord? Jeg synes de oppgavene deltakerne får rundt omkring på postene ser veldig motiverende ut. Derfor prøvde jeg å lage noe samme type for elevene. Det så ut til at de likte oppgavetypen! 😀
SENTRALMÅL: Typetall - median - gjennomsnitt
2 eksempler på gruppeoppgavene
Kan lamineres og brukes ute.
Kopiér og fest til flasker.
Så kan elevene f.eks regne sammen summen av poengene
Elevene kan bruke dette skjemaet til å regne ut poeng som de får for treffene sine. Rediger gjerne.
Bowling med desimaltall.
Summere de man treffer.
Hvilke par passer sammen?
Elevaktiv time med desimaltall: https://undervisningstips.com/2016/01/05/desimaltall/
Vend kort med addisjon av desimaler.
Jeg har laget mitt eget ESCAPE ROOM
Tenker det passer best på 2. - 3. trinn?
Stafett der elevene går rundt i klasserommet og løser oppgaver, er veldig populært hos oss. Elevenes svarark må ligge på pulten, slik at de må huske svarkoden til de kommer tilbake til plassen sin.
Håper du også kan få glede av det!
Før jeg presenterte tegnet "tilnærmet lik", ba jeg elevene lage regnefortellinger som handlet om avrunding av priser på butikken. Jeg brukte kort fra Malimo som elevene fikk trekke fra en bunke. De skulle velge om de hadde 100kr eller 200kr og så skulle de ved hjelp av avrunding finne ut om de hadde nok penger. Her fikk de litt trening i regnefortelling på kjøpet. :-)
Vis PowerPoint med lysbildefremvisning, og barna får se en illustrasjon av hvordan minuttviseren går fem og fem minutter over hel.
Oppgavekortene fra Malimo med plassverdisystemet, var helt supre til bruk for innlæring av en algebraisk tenkning.
Jeg har laget en liten skive som du kan klippe ut og tape til lykkehjulet fra IKEA.
Jeg vil bruke denne på en stasjon. Svarene de får fra hver oppgave blir til poeng. De må selvsagt regne ut sluttsummen selv eller sammen på gruppa.
Tips: Kopier bildet rett herifra og lim inn i et Word-dokument. :-)
Her er en læringsfilm jeg har laget om dobling.
Rebusløp er en kjempefin aktivitet som man kan bruke både ute og inne. Hver elev eller gruppe må ha sin IPad, og scanner QR-kodene med kamera eller QR-scanner. Hver QR-kode er linket til enkle brøkoppgaver på YouTube, så husk å vær i nærheten av internett.
Har du tilgang til brøkkonkreter - som disse magnetene, og ikke vet helt hvordan du skal bruke de? Her er noen tips...
Interaktiv oppgave PDF.
Last ned for å aktivere interaktiv besvarelse.
Bingobrett til brøk
En annen aktivitet er at elevene kan illustrere ulike brøker i naturen.😃