Tilbake til konflikten mellom Abrahams to sønner. Veldig kort forklart
Skriv denne setningen på tavla før elevene skal fylle på med trivelige jelly beans. Veldig fin på veggen som en "reminder". 🥰
Elevene skriver hyggelige ord som man vil ha i skåla si.
F.eks VENNER, KJÆRLIGHET, HUMOR, LATTER, GLEDE OSV...
Den norrøne gudelære representerer også en tro og et levesett som har satt spor i den norske tradisjonen vår. Vet for eksempel barna hvor navnene onsdag og torsdag mest sannsynlig kommer fra?
Kjerneelementene i KRLE sier blant annet: Elevene skal også få innsikt i hvordan kristendom og andre religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer og kulturarv.
Slekstrtre fra Adam-Eva, til Jesus
Sokrates
Her er en PowerPoint-presentasjon som illustrerer fedrehistorien i korte trekk. Dette er kanskje ikke nødvendig i denne sammenhengen, men om dere føler for en liten oppfrisking av den religiøse historien om Israelsfolket: Jødene.
En oversikt over ULIKE FILMER TIL UNDERVISNINGEN
SERIE: NrkTV: "Last: Jøder"
Jeg har tenkt å vise den sterke filmen "Gutten i stripete pysjamas". Denne krever godt forarbeid, god tid til å samtale underveis, og ikke minst grundig etterarbeid. Dette arbeidet vil jeg legge ut her etter hvert som jeg føler det er grundig nok til å brukes. Sitter du med lignende opplegg, blir jeg veldig glad for innspill og andre bidrag. Mailadresse ligger på førstesiden.
Film bygget på boken av John Boyne, og skildrer åtteårige Bruno som må flytte fra Berlin til tyskokkuperte Polen fordi faren blir forfremmet til kommandant i en konsentrasjonsleir. Bruno kjeder, og begir seg ut på en oppdagelsesreise som tar han til utkanten av leiren. På andre siden av gjerdet befinner Shmuel seg. De blir venner og filmen skildrer vennskapet, og til slutt også Brunos gradvise forståelse av hva som virkelig skjer innenfor gjerdet i konsentrasjonsleiren.
Filmen har fått kritikk for å være en svært urealistisk skildring av forholdene i leirene. Videre har det også blitt påpekt at selve plottet, vennskapet mellom de to barna, i realiteten ikke var mulig, da de aller fleste barna ble gasset i hjel ved ankomst til leirene. Det er også blitt påpekt, med bakgrunn i hvordan filmen slutter, at man kan sitte igjen med mer sympati for overgriperne enn ofrene. Skal denne brukes, må det et grundig forarbeid til.
Filmen har 11-års aldersgrense.
(Kilde: HL-senteret)
Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter