KRLE

Konflikten Israel - Palestina

Israel-Palestina_Konflikt.pptx

Etikk

Verdier i et vennskap

Verdier i et vennskap_publ.pdf

BLImed 

KRLE_Gnist1.pdf

Fin til oppstart for skoleåret.
(Mellomtrinnet)

Hvordan passe inn?

"Trivelige godteskåler"

Husk å fylle skåla di med.pdf

Plakat til hyggelige skåler

Skriv denne setningen på tavla før elevene skal fylle på med trivelige jelly beans. Veldig fin på veggen som en "reminder". 🥰

jellybeans.pdf

Jelly beans 

Elevene skriver hyggelige ord som man vil ha i skåla si.
F.eks VENNER, KJÆRLIGHET, HUMOR, LATTER, GLEDE OSV...

Buddhismen

Norrøn mytologi

Vikingenes guder

Den norrøne gudelære representerer også en tro og et levesett som har satt spor i den norske tradisjonen vår. Vet for eksempel barna hvor navnene onsdag og torsdag mest sannsynlig kommer fra?

Kjerneelementene i KRLE sier blant annet: Elevene skal også få innsikt i hvordan kristendom og andre religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer og kulturarv. 


Kristendommen

Slekstrtre fra Adam-Eva, til Jesus

Juleevangeliet

Babels tårn

BabelsTårn
Babels tårn.pdf

Islam

ISLAM.docx

Faktasetninger om Islam

Islam_spørsmål.docx

Oppgaver til tekst,

Vi i verden 

Islams soyler.docx

De  fem søylene

Oppgave Islams soyler.pdf

Oppgaver om søylene

Hinduisme

HINDUISME_innfylling.docx

Filosofi

Sokrates_4trinn.pptx

Sokrates

Jødedommen og jødeforfølgelse


Dette undervisningsopplegget starter med litt bakgrunnskunnskap om jødene.

Videre blir dette en reise inn i "nyere" tid med jødeforfølgelsen i 2. verdenskrig.

Er dette også aktuelt i dag? Finnes det nazisme i dag?



Her er en PowerPoint-presentasjon som illustrerer fedrehistorien i korte trekk. Dette er kanskje ikke nødvendig i denne sammenhengen, men om dere føler for en liten oppfrisking av den religiøse historien om Israelsfolket: Jødene.

Fedrehistorien_PP.pptx
JødenesHistorie_filmoppgave.pdf
JødenesHistorie_filmoppgave_FASIT.pdf
FASIT
Krystallnatten.pdf

Filmer om jødeforfølgelsen

Gutten i den stripete pysjamasen

Jeg har tenkt å vise den sterke filmen "Gutten i stripete pysjamas". Denne krever godt forarbeid, god tid til å samtale underveis, og ikke minst grundig etterarbeid. Dette arbeidet vil jeg legge ut her etter hvert som jeg føler det er grundig nok til å brukes. Sitter du med lignende opplegg, blir jeg veldig glad for innspill og andre bidrag. Mailadresse ligger på førstesiden.

Gutten med den stripete pyjamasen (2008)

Film bygget på boken av John Boyne, og skildrer åtteårige Bruno som må flytte fra Berlin til tyskokkuperte Polen fordi faren blir forfremmet til kommandant i en konsentrasjonsleir. Bruno kjeder, og begir seg ut på en oppdagelsesreise som tar han til  utkanten av leiren. På andre siden av gjerdet befinner Shmuel seg. De blir venner og filmen skildrer vennskapet, og til slutt også Brunos gradvise forståelse av hva som virkelig skjer innenfor gjerdet i konsentrasjonsleiren.

Filmen har fått kritikk for å være en svært urealistisk skildring av forholdene i leirene. Videre har det også blitt påpekt at selve plottet, vennskapet mellom de to barna, i realiteten ikke var mulig, da de aller fleste barna ble gasset i hjel ved ankomst til leirene. Det er også blitt påpekt, med bakgrunn i hvordan filmen slutter, at man kan sitte igjen med mer sympati for overgriperne enn ofrene. Skal denne brukes, må det et grundig forarbeid til.

Filmen har 11-års aldersgrense.

(Kilde: HL-senteret)

Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter